Tip os log ind
Nye busplaner kan kommenteres på Midttrafiks hjemmeside, inden de træder i kraft 30. juni.
Foto: Tom Laursen

Samme vej ud og hjem

09. januar 2019, 10.29

herning Indtil 20. januar kan man på midttrafik.dk give sit besyv med om de nye buskøreplaner, der træder i kraft 30. juni. Kommentarerne vil blive forelagt Teknik- og Miljøudvalget i Herning Kommune, som tager den endelige beslutning om, hvordan de nye køreplaner skal se ud.

Tilretningen af bybusnettet skyldes ikke besparelser, men et ønske fra politikerne i Herning Kommune om at tilbyde en bedre service inden for kollektiv trafik, skriver Midttrafik i en pressemeddelelse.

Bedre tid til at skifte

Grundprincippet er, at bybusserne skal køre samme vej ud og hjem så direkte som muligt, og passagererne vil derfor generelt opleve større eller mindre ændringer på alle ruter. Køretiden er vægtet på de enkelte linjer, så busserne kan køre til tiden - også i myldretiden. På Herning Station bliver der bedre tid til at skifte mellem busserne, og det giver bedre sammenhæng i bybusnettet.

Med det nye bybusnet bliver der tilbudt Flexbus til de områder og stoppesteder, der ligger uden for de naturlige linjeføringer og har få kunder. Flexbus standser kun ved stoppesteder i køreplanen - og kun hvis der er kunder, der på forhånd har bestilt en tur. Turen koster det samme som en tur med bybussen.

herning Indtil 20. januar kan man på midttrafik.dk give sit besyv med om de nye buskøreplaner, der træder i kraft 30. juni. Kommentarerne vil blive forelagt Teknik- og Miljøudvalget i Herning Kommune, som tager den endelige beslutning om, hvordan de nye køreplaner skal se ud.

Tilretningen af bybusnettet skyldes ikke besparelser, men et ønske fra politikerne i Herning Kommune om at tilbyde en bedre service inden for kollektiv trafik, skriver Midttrafik i en pressemeddelelse.

Bedre tid til at skifte

Grundprincippet er, at bybusserne skal køre samme vej ud og hjem så direkte som muligt, og passagererne vil derfor generelt opleve større eller mindre ændringer på alle ruter. Køretiden er vægtet på de enkelte linjer, så busserne kan køre til tiden - også i myldretiden. På Herning Station bliver der bedre tid til at skifte mellem busserne, og det giver bedre sammenhæng i bybusnettet.

Med det nye bybusnet bliver der tilbudt Flexbus til de områder og stoppesteder, der ligger uden for de naturlige linjeføringer og har få kunder. Flexbus standser kun ved stoppesteder i køreplanen - og kun hvis der er kunder, der på forhånd har bestilt en tur. Turen koster det samme som en tur med bybussen.

Ordet er dit



Mere Region Midtjylland