Tip os log ind
  • 1/: Bangkok var en larmende og levende storby, men der var også guldbelagte buddha-figurer og flotte templer.
  • 1/: Sandstranden på Bantayan var hvid og indbydende, især når vejret var godt. Det var det dog ikke hele tiden, da regnsæsonen åbenbart er lidt længere i år.

Rejsebrev fra Asien: Der er redningsveste til alle

Familien fra Skibbild-Nøvling er ankommet til Asien og er klar til at vende underbukserne
26. januar 2019, 14.57

SKIBBILD-NØVLING-ASIEN Forberedelsen til turen har været lang.

Ja, vi har stort set forberedt os, siden vi kom hjem fra USA for godt tre år siden.

Et af de store problemer med planlægningen er bagagen: Hvor mange par underbukser skal man have med til 104 dage? Der er plads til fire par. Så kan man jo begynde at regne ud, hvor mange gange de skal vendes ...

Der er sparet op, søgt visum, købt udstyr, pakket ned, pakket op igen, taget noget fra og pakket ned igen. De sidste visa kom i hus dagen før afrejse. Så var dét på plads. Tjeklisterne var lange, og hver gang vi kunne krydse én ting af, kom der to nye til. Vi rejser nu!

Stol ikke på tuk-tuk

Fra Kastrup kom vi godt frem til mellemstationen, Bangkok. Flyveturen var lang, og benpladsen kort. Børnene klarede det fint.

I Bangkok skulle vi lige akklimatisere, inden vi startede ferien for alvor på Filippinerne, og det var også her, at vi skulle aflevere vores Nepal-bagage. Men den hører I om senere ...

Bangkok er en levende, larmende og beskidt storby på alle måder. Alligevel tyede vi til de små gadekøkkener, hvor maden var billigst og i den grad bedst. Vi spiser med de lokale, men betaler sikkert stadig mere for maden, end de gør, for hvis der er noget, de er gode til i Bangkok, så er det at få penge ud af turisterne. Stol aldrig på en tuk-tuk-chauffør ...

Sandstrand og overskyet

Fra Bangkok fløj vi til Manila, hovedstaden på Filippinerne. Derfra videre til Cebu, og igen videre til øen Bantayan.

Bantayan er en lille ø nord for Cebu. Sejlturen til øen foregik med noget, der lignede et nedlagt containerskib, men det var tilsyneladende den officielle færge.

Vi boede i en lille hytte absolut helt ud til vandet. Der var hvidt sand, palmer og overskyet. Det sidste undrede også lidt de lokale, men regnsæsonen er åbenbart lidt længere i år. Og temperaturen er stadig mellem 25 og 28 grader.

Men vi er åbenbart bare uheldige med vejret, når vi tager på ferie: Da vi kørte gennem Death Valley for tre år siden, var det i regnvejr.

Efter et par dage på Bantayan skulle vi videre til øen Malapascua. Men på grund af det skiftende vejr og et truende lavtryk var alle færger aflyst. En storm kredsede omkring Filippinerne.

Bedre veste på næste båd

Færgerne havde faktisk været aflyst, siden vi ankom. Men de lokale fiskere var friske på at sejle os af sted for en skilling, og med bambusbåde bundet sammen med tyk fiskesnøre sejlede vi til hovedøen Cebu.

»Bare rolig,« forsikrede fiskerne: »Der er redningsveste til alle.«

Vestene var dog alle så møre, at vi tog vores egne på. Vi havde nemlig hørt rygter om deres sikkerhed på vandet hjemmefra. Men som fiskerne sagde: »Der er bedre redningsveste på den næste båd, som I skal sejle med.«

Malapascua er en meget lille ø, der er kendt for dykning, men vejret gjorde det dog ikke til den store succes, og vi besluttede os for kun at have et par nætter der.

Tilbage til Cebu mod halvøen Moalboal. Vejret var blevet bedre og velegnet til snorkling: I skrivende stund, på Fenjas fødselsdag, har vi alle snorklet med kæmpe sardinstimer, store havskildpadder og alverdens andre fisk.

I morgen har vi lejet motorcykler og tager ud i det fri.

Rejsebreve

Folkebladets læsere kommer med på rygsæktur gennem Asien med en familie fra Skibbild-Nøvling.

Familien består af sygeplejerske Anne Jensen (41 år), færdselsbetjent Frederik Bruun (37 år) og deres to piger, Bella (8 år) og Fenja (6 år).

Familien rejser gennem Filippinerne, Vietnam, Cambodia, Thailand, Nepal og Maldiverne, og de vil jævnligt sende rejsebreve og billeder hjem fra deres oplevelser undervejs. Rejsen varer fra 13. januar til 26. april.