Tip os log ind
Det gamle svæve-klubfly OY-98 (1946-61) blev bygget af frivillige, og restaureres nu af en gruppe bilentusiaster. Derefter skal flyet - forsynet med vinger og ror - op at hænge under loftet i Autogalleriet Herning.

Klassisk fly frem fra gemmeren

Første hjemmebyg fra 1946 indgår i udstilling på AutoGalleriet
24. juli 2013, 16.54

Jyske bilentusiaster har hentet et klassisk fly ud af gemmerne og går nu i gang med at bringe flyet tilbage til fordums herlighed - selv om det er ganske uden motor.

Op under loftet

Der er nemlig tale om et historisk svævefly, som skal op at hænge under loftet over samlingen af biler på Autogalleriet Herning.

Her skal det gøre et andet klassisk svævefly, DM-vinderflyet OY-DAX Grunau Baby 2 fra 1939, selskab. Dette fly blev hentet på et loft i Jelling, og hængt op i Herning.

- I løbet af sommeren vil vi have givet OY-98 nyt liv, og det er opmuntrende, at flyet blot skal efterses, friskes op og samles, før det atter er kampklar, siger medlem af bestyrelsen i Autogalleriet, tidligere svæveflyveformand Peer Bak, Herning.

I træ og lærred

Spørgsmålet er så, hvor mange der turde sætte sig ved styrepinden, hvis de fik det tilbudt. Det gamle svævefly er nemlig hjemmebyg i træ og lærred fra 1945-46 og det første i Herning Svæveflyveklub.

Det er en såkaldt Polyt 2-skoleglider, hvor piloten sidder ude i det fri og bliver trukket op med en wire. Landingen sker ikke på hjul, men på en mede af træ. En kold tørn, da man i vinteren 1946 på grund af snestorm flyttede flystarterne med OY-98 til den tilfrosne Sunds Sø.

I årenes løb har svæveflyet haft så primitive hangarer som et hul i jorden med tag over og senere en tidligere teatersal fra en flygtningelejr i Gedhus. Det har også været omkring flymuseet i Billund. I mere end en halv snes år har klassikeren været opbevaret hos Vejle Svæveflyveklub i Hammer, før det nu bliver del af udstillingen i AutoGalleriet Herning.

Ordet er dit