Tip os log ind
Allan Vad Nielsen har siden 2017 været administrerende direktør i Hummel, som er ejet af Christian Stadil.
Foto: Henrik Ole Jensen

Ikastbo på direktørposten: Hummel vil åbne 100 nye butikker

Sportstøjvirksomheden omsatte i 2018 for knap 1,3 milliarder kroner, og en offensiv plan i Asien skal løfte det tal betragteligt
16. maj 2019, 09.01

Regnskab Ikastboen Allan Vad Nielsen kan som administrerende direktør i Hummel løfte sløret for sit andet årsregnskab i spidsen for sportstøjvirksomheden.

Han skiftede fra en høj lederstilling i Bestseller i 2017 og kunne for et år siden præsentere rekordomsætning for Hummel, der har hovedkontor i Aarhus. Nu følger tallene for 2018, og her må virksomheden notere sig et lille omsætningsfald. Salget er omregnet til danske kroner gået fire procent tilbage til knap 1,3 milliarder kroner. Til gengæld er overskuddet før skat steget fra 80 millioner kroner til 91 millioner kroner.

Allan Vad Nielsen forklarer, at det er det store kursfald i den tyrkiske lira, som står i vejen for et nyt rekordår. Hummel har cirka 140 butikker i Tyrkiet og dermed en stor del af sin omsætning, og derfor går det ud over både omsætning og indtjening, at de politiske uroligheder i landet har medført et fald i valutakursen på omkring 40 procent.

Rekordvækst i flere lande

De tyrkiske udfordringer ødelægger dog ikke humøret hos Hummel, som har haft stor vækst i en række andre lande.

- Vi har oplevet rekordvækst på en række internationale markeder, hvilket viser at tiltagene fra den strategiske »Fit For Fight«-plan virker efter hensigten. Den internationale vækst er i overensstemmelse med markedsstrategien om at være mindre afhængige af enkeltstående markeder. I Norden, Spanien, Frankrig og Storbritannien har vi set to-cifrede vækstrater, som ventes at fortsætte ind i 2019, oplyser Hummel-direktøren.

Samtidig har Hummel lagt en offensiv plan, der skal skubbe yderligere til vækstambitionerne. I dag er virksomheden kun begrænset repræsenteret med butikker i Asien, men det skal der i den grad ændres på i fremtiden.

- Frem mod 2023 forventer vi at åbne minimum 100 butikker i Kina, Indien og Sydøstasien, hvoraf vi forventer at åbne 15-20 butikker i løbet af 2019. Dertil opruster vi vores digitale tilstedeværelse, hvor vi allerede nu er gået live på Alibaba, Tmall, Myntra og Jabong. Fælles for disse markeder er, at de er blandt de hurtigst voksende globale økonomier, og med en styrket middelklasse forventer vi, at disse markeder over de kommende år kan blive blandt vores største markeder, siger Allan Vad Nielsen.

Målet er to milliarder

Han angiver flere årsager til, at det giver god mening at satse på Kina. Hummel har i mange år været et populært mærke i Japan og Korea, og derfor er der et vist kendskab blandt de asiatiske forbrugere. Derudover møder det stor anerkendelse i Kina, at Hummel har 100 års historik i Danmark og har været sponsor for store fodboldklubber som Real Madrid, Tottenham og Glasgow Rangers.

Endelig tror direktøren på, at man rammer ind i en aktuel trend i Asien.

- De er meget åbne i Asien for at teste nye ting af, og vi kommer som noget nyt og friskt og et alternativ til de store megabrands. De senere år kan vi også se, at den unge kineser gerne vil skille sig ud. Man vil gerne have pangfarver på og være individuel i sin stil, og der har vi mange farver i vores kollektion, siger Allan Vad Nielsen.

Asien skal være med til at løfte Hummel frem mod det ambitiøse mål om at omsætte for to milliarder og tjene 200 millioner kroner i 2023. Her skal vækst i 2019 været et skridt på vejen.

- 2019 er startet med tocifrede vækstrater, og vi forventer af fastholde denne positive udvikling resten af 2019, og ser indeværende år som en vigtig milepæl i vores bestræbelser på at indfri vores 2023-mål, siger direktøren.

Ordet er dit



Mere Erhverv