Tip os log ind
Ikast-Brande og Herning kommuner går sammen i et nyt, fælles destinationsselskab. Blandt de lokale attraktioner er Søby brunkulsmuseum, som her er set fra fotografens drone.
Foto: Flemming Hansen

Herning og Ikast-Brande går sammen om turisme-indsatsen

Ny aftale betyder at Herning og Ikast-Brande kommuner samler turisme-indsatsen i nyt, fælles destinationsselskab
15. marts 2019, 12.45

Ikast-Brande-Herning En helt ny spiller på turismeområdet er på vej til at se dagens lys i Midtjylland.

Ikast-Brande og Herning kommuner har besluttet at danne et nyt fælles destinationsselskab, der får som opgave at tiltrække turister til områdets mange attraktioner.

- Vi er enige om, at vi nu slår os sammen og i fællesskab finder en køreplan for, hvordan det så helt konkret skal ske. Herning og Ikast-Brande kommuner er allerede knyttet sammen i en række sammenhænge, ligesom rigtig mange borgere i de to kommuner allerede flittigt pendler frem og tilbage, og ofte bruger natur- og kulturtilbud i begge kommuner. Vi har i forvejen en national styrkeposition på erhvervs-, event- og messeturisme. Nu vil vi så i fællesskab arbejde for at få endnu flere gæster fra andre dele af landet og resten af verden, siger Lars Krarup (V), borgmester i Herning Kommune og formand for Økonomi- og Erhvervsudvalget, der har besluttet, at Herning går sammen med Ikast-Brande.

Mange fælles styrker

De to kommuner er i forvejen knyttet sammen af et fælles erhvervsråd - og særligt erhvervs- og naturturisme og på længere sigt Bestseller Village - er et oplagt vækstområde for det nye selskab, vurderer Annette Mosegaard, der er formand for Erhvervs-, Vækst- og Bosætningsudvalget i Ikast-Brande Kommune.

- Vi har allerede et meget stærkt erhvervsliv, og det er helt oplagt, at den nye turistorganisation vil kunne styrke tiltrækningen af erhvervsturister til vores område. De to kommuner har samtidig en række andre fælles styrker, som eksempelvis natur­perler, outdoor-turisme, lystfiskeri og kultur­oplevelser, som med en fælles indsats vil give os et endnu bredere udvalg på hylderne, når gæsterne skal beslutte, hvor de skal tage hen, siger Annette Mosegaard.

Plads til flere

Baggrunden for det nye samarbejde er den konsolidering af den lokale turismeindsats, som Erhvervsstyrelsen har iværksat. Den betyder, at antallet af lokale turistkontorer, de såkaldte »destinations-selskaber« senest ved udgangen af 2020 skal være reduceret til mellem 15 og 25 selskaber.

Samarbejdet er nu politisk besluttet i begge kommuner, og det betyder, at der går en proces i gang for at afklare, præcis hvordan det skal ske. Samtidig er der enighed om, at de to kommuner i fællesskab afsøger om yderligere kommuner er interesseret i at indgå i samarbejdet.

Ordet er dit



Mere Erhverv