Tip os log ind
  • 1/: Kirsten Gamborg Andersen, 35 år, lærer (mellemtrin), Hammerum Skole: - Som madkundskabslærer vil jeg pege på, at det er vigtigt for enhver elev at have haft en god morgen med en god solid morgenmad - og at have en madpakke med til at holde kroppen kørende. Der skal være noget grønt og groft, nogle proteiner og noget væske - gerne som små hapser, der er nemme at tage med ud i pauserne. Skoledagen er blevet så meget længere, at man også i 4.-6. klasse skal kunne tænke indtil klokken 15. Samtidig skal man som forældre tænke i livsduelighed: Børnene skal tages med i hverdagstingene derhjemme, så de får noget hverdagsviden og har haft en hammer i hånden før og ved, hvordan man skræller en kartoffel og bruger et piskeris; så bliver det nemmere at være lærer.
  • 1/: Mads Thyde, 42 år, lærer (udskoling), Hammerum Skole: - Jeg vil vælge at fokusere på begrebet interesse, for det vigtigste for mig at se er, at man som forældre viser interesse for sine børns skole - både de gode ting og det, der er svært. Det er noget, ingen andre kan gøre. Helt lavpraktisk handler det om at tage sig tid til at spørge interesseret ind til, hvordan dagen er gået, få set på, hvad ens børn har lavet i skolen, og få kigget i kladdehæftet. Det skaber mere motivation, at eleven oplever, at det ikke bare er noget, der skal laves for skolens skyld, men at det er værdifuldt. Man skal som elev have et klap på skulderen, når man har gjort sit bedste, og skal have lov at være stolt af det, man har lavet i dagens løb.
  • 1/: Iben Lauridsen, 34 år, lærer (indskoling), Hammerum Skole: - Ud over kærlighed og mad, er søvn et af de helt basale behov, der selvfølgelig skal dækkes. I 0.-3. klasse skal man helst have 10 timers søvn, så man skal som forældre sørge for, at ens børn kommer tidligt nok i seng - og at de ikke har et for stramt program i weekenden, for så kan de blive stressede. Der skal være nogle åndehuller, hvor man ikke bare sætter en skærm op foran dem. Man skal turde være voksen og være forælder og træffe gode valg på børnenes vegne og tage et ansvar - også for, at børnene får en sund kost, og at de får lært at have pligter og at udsætte egne behov; ellers er det rigtig svært at indgå i et samarbejde med 25 andre.
  • 1/: Søren Helbo, 64 år, lærer (udskoling), Hammerum Skole: - Samarbejde er et centralt begreb i formålet med folkeskoleloven, og hvis alle lever op til det, er vi godt kørende. Det handler ikke mindst om den måde, man kommunikerer på derhjemme - at man omtaler lærerne som almindelige mennesker, der vil os det godt, og at man lægger forældre/lærer-rollerne fra sig og får en helt naturlig kommunikation, hvor man snakker om fodbold, og hvad der ellers rører sig hos hinanden, når vi møder hinanden på parkeringspladsen, eller i den sidste del af skole-hjem-samtalen, når det faglige er klaret. Samtidig skal man som forældre acceptere den opgave, skolen har, og at det ikke kun handler om lille Peter, men også om de 25 andre i klassen.
  • 1/: Karen Skyum, 57 år, skoleleder, Hammerum Skole: - Som far og mor skal man understøtte sine børn i vedholdenhed: at kunne blive i noget stykke tid, for det er dér, man lærer. Vi er tit omgivet af noget, hvor man hurtigt kan skifte, hvis det bliver svært, frustrerende eller kedeligt. Men hvis man er i noget, man ikke kan finde ud af, kan det jo være, det falder på plads, når man giver det ekstra tid. Forældre kan hjælpe ved selv gøre det og være rollemodeller. Det kan også være sådan noget som at rydde op i køkkenet efter aftensmaden, at spille et spil færdigt, at lave sin opgave færdig - ja, blot at se en tegnefilm færdig. Det handler om at gøre det til ende! Det gælder i alle livets forhold - også når man lærer.
  • 1/: Henning Busted, 43 år, viceinspektør, Hammerum Skole: - »Pligter« skal være min overskrift. Man skal lære sine børn, at fællesskab er noget, man skaber fælles, og som man indgår i ved at have opgaver. Man har ansvar - for hinanden, for sine bøger, for skolens ting. Og ansvar er noget basalt, man skal lære hjemmefra; ellers får skolen det svært. Man kan have faste opgaver med at tømme opvaskemaskinen, gå med hunden eller selv lægge sit tøj sammen - man skal opleve en verden, hvor alle ikke bare gør alt for én. Man skal være en aktiv del af fællesskabet - ikke bare en forbruger af fællesskabet. Undervisningsparathed handler også om, at der er styr på søvn, mad, tøj, lektier og pennalhus. Bare det at skulle spidse sin blyant forstyrrer.

Gode råd til forældre: Hvordan klæder man sine børn godt på hjemmefra til at lære noget?

22. oktober 2018, 15.27

Kirsten Gamborg Andersen, 35 år, lærer (mellemtrin), Hammerum Skole:- Som madkundskabslærer vil jeg pege på, at det er vigtigt for enhver elev at have haft en...

30 dages abonnement GRATIS - så kan du læse alt online indhold, læse e-avisen og få adgang til det elektroniske arkiv.

ja tak, lad mig prøve!

Allerede abonnent? Log ind




Mere Herning