Tip os log ind
Mediehuset Herning Folkeblad samarbejder med it-koncernen EG om brugertilpassede nyheder på aoh.dk, og det projekt har netop vundet en europæisk pris. ?
Foto: Henrik Ole Jensen

Europæisk pris til EG for digitalt avisprojekt

It-koncernen EG har vundet en pris for et digitalt udviklingsprojekt til de lokale dagblade i Herning og Silkeborg
10. oktober 2018, 15.27

Digital Mediehusene Midtjylland, der blandt andet rummer Herning Folkeblad og Midtjyllands Avis, tog sidste år hul på et nyt digitalt projekt, hvor brugerne på aoh.dk og mja.dk får præsenteret forskelligt indhold, der prioriteres efter, hvilke typer af artikler, de klikker på. Hvis man eksempelvis ofte klikker på sportsartikler, vil man på aoh.dk få præsenteret mere sport end de brugere, der aldrig åbner en sportsartikel.

Projektet kører i et samarbejde med it-koncernen EG, der har hovedsæde i Herning, og samarbejdspartneren har for nyligt fået europæisk hæder med hjem fra en prisoverrækkelse i Berlin. Her modtog EG prisen »Digital Communication Awards 2018«, da projektet med Mediehusene Midtjylland blev udpeget til at være »bedste digitale projekt og case i Nordeuropa«.

Gør op med »one size fits all«

Det er universitet Quadriga University of Applied Sciences i Berlin, der står bag prisuddelingen, hvor mere end 700 cases er blevet gennemgået, og cirka 150 cases var nomineret i 35 kategorier. Blandt de øvrige deltagere i konkurrencen var store internationale virksomheder som Volvo, Deutche Bank, Philips og Microsoft.

Anerkendelsen til projektet vækker stolthed hos Villy Gravengaard, der har titel af vicepræsident hos EG Digital Solutions.

- Dette projekt gør op med den generelle »one size fits all«-tilgang, hvor alle brugere får samme nyheder og indhold præsenteret. Med denne 360 graders løsning gør vi det muligt at tilpasse medieindhold og kommunikation til hver enkelt kunde baseret på deres adfærd og ønsker til en løsning, hvor machine learning og kunstig intelligens skaber personlig medieindhold i 1000 forskellige clusters. På baggrund af denne løsning kan Mediehusene nu genkende, målrette, tilpasse og skræddersy kommunikation til den individuelle kunde baseret på fuldstændig datakontrol, udtaler Villy Gravengaard i en pressemeddelelse.

Mediehusene Midtjylland har tidligere modtaget en donation fra Google på knap 1,5 millioner kroner til samme projekt. Den blev givet i december sidste år, da Google ønskede at støtte den videre udvikling af brugertilpasset nyhedsformidling.

Ordet er dit



Mere Erhverv