Tip os log ind
Det ser dramatisk ud, når ujævnheder skal slibes af jernbaneskinner. Billedet er fra november 2016, hvor der blev arbejdet på sporskifterne ved Hammerum Station. I marts skal der igen vedligeholdes skinner i det midtjyske. Denne gang er det dog et andet og lidt større slibetog, der kommer på visit.
Foto: Thomas Vang

Et nyt flammetog er løs

En række nætter i marts kan midtjyderne igen opleve larm og lys fra slibning af togskinner
07. marts 2019, 14.32

Ikast-Herning »Gnisterne flyver til siderne, mens en skinger vinkelsliberlyd bryder nattens stilhed«.

Sådan skrev Herning Folkeblad i november 2016, da Banedanmark var i gang med at vedligeholde sporskifterne på de midtjyske jernbaner.

Snart er der igen besøg af et spektakulært specialtog, men denne gang er det de hele skinner, som står for tur.

Hver dag kører over 3000 tog på det danske jernbanenet, og det slider naturligvis på skinnerne.

Vedligeholdelse er vigtig, så passagererne kan få en god og rettidig togtrafik.

165.000 kroner for en nat

I 2016 var den 88 ton tunge sporskiftesliber, der var i aktion.

Men nu kommer det 325 ton tunge slibetog.

Det er 95 meter langt og har 32 slibesten, der hver især kan indstilles i forskellige vinkler, så man kan nå alle steder, hvor der er behov for at fjerne metal.

En computer med lasermålere scanner skinnerne for at finde steder at slibe.

Målet er at fjerne bittesmå riller og bølger i skinnerne.

En nats kørsel med skinnesliberen koster 165.000 kroner, men det er langt billigere at fjerne ujævnheder på skinnerne, end det er at lade tusindvis af toghjul slides unødigt hårdt.

Jævne skinner giver også mindre støj ved de daglige togkørsler.

Samme steder flere gange

Specialtoget lejes i udlandet og har i januar og februar arbejdet på en række jernbanestrækninger i Danmark. Sidste etape er de midtjyske skinner.

10. og 11. marts arbejdes der mellem Silkeborg og Engesvang, og de følgende nætter ser tidsplanen således ud:

11.-12. marts: Funder-Ikast

12.-13. marts: Bording-Herning

13.-14. marts: Hammerum-Kibæk

16.-17. marts: Kibæk-Skjern

17.-18. marts: Herning-Borris

Nogle strækninger er mere krævende end andre, oplyser presseafdelingen hos Banedanmark, så det er derfor, der hoppes lidt rundt i geografien.

Ligner flammer i skinnerne

For ikke at forstyrre den daglige togtrafik, skal slibetoget kun køre i aften- og nattetimerne. Primært mellem klokken 22.30 og 05.00.

Om dagen holder toget stille på stationen i Herning.

Slibningen foregår ved lav hastighed - mellem tre og ni kilometer i timen.

Arbejdet gnistrer og støjer, når det kører gennem landskabet med de 32 nøjagtigt indstillede slibesten i nærkontakt med skinnerne. Det ser nærmest ud, som om der er gået ild i skinnerne under toget, men når støjen har lagt sig, og den sidste gnist er slukket, er det med til at forlænge sporets levetid.

Når specialtoget har udført sit arbejde, kan skinnerne i en kort periode støje en smule mere end før.

Men når de er kørt til, daler støjen med op til 10 decibel, hvilket opfattes som en halvering af støjen.

Slibetoget kører frem og tilbage mellem en og ni gange på samme strækning. Afhængigt af behovet for slibning.

På en nat kan slibetoget i gennemsnit nå at bearbejde fem til seks kilometer skinner.

https://www.aoh.dk/artikel/video-flammetoget-er-ls-i-natten
Ordet er dit



Mere Ikast