Tip os log ind
  • 1/: Amma Jada spiller en forrygende rolle som hønsefarmer-moren.
  • 1/: Indehaver af burhønse-farmen, Ejnar, spillet og sunget med en dyb flot bas af Sebastian Tobijanski, må revidere sin opfattelse af hønsedrift. Her er han med sin frue, Anna (Emma Jada) og sønnen Hans (Bjarne Ejsing).
  • 1/: Flot koreografi og ensemblesang.
  • 1/: En tinderdate, lidt hurtig sex, og Inge-Lise - smukt portrætteret af Julie Hedegaard Hansen - får en søn. Og pludselig vrimler det med barnevogne i Burhøns.
  • 1/: De medvirkende bruger hele Quben som scenegulv. Her kom de tæt på anmelderen.
  • 1/: Husejer i Storkereden, Ruth, spillet af Louise Møller Jakobsen, indtager en central rolle i musicalen. Og Louise leverer en prægtig croner-sang i Gnags' berømte »Når jeg bliver gammel«.
  • 1/:
  • 1/: Bondesønnen Hans, spillet af Bjarne Ejsing, og rocksanger - og veganeraktivist - Rita, spillet af Astrid Juul, forelsker sig i hinanden. Trods forskelle. De spiller og synger ømt og naturligt. Der kysses for alvor i denne scene ...


Burhønsene på gymnasiet er vilde »swing kings«

Gnags-hits lagt i hænderne på et veloplagt musicalhold gav en forrygende premiere søndag aften
04. februar 2019, 09.26

IKAST De kaster sig rundt på scenegulvet som vilde kaniner.

De har slingret ned ad Bøgildvej gennem flere måneder og gået tur med hund' gennem byen, så de har slidsår på knæene.

Søndag aften var forløsningens aften.

Og selv om forældre, venner, kammerater selvfølgelig altid klapper begejstret med, behøver årets musicalhold på Ikast-Brande Gymnasium ikke bide negle i nervøsitet over dommen:

De sparker r.. - gør de.

Ja undskyld udtrykket, men jeg er sikker på, at Peter A.G. ville have brugt en lignende vending, hvis han havde siddet på en af pladserne i Quben søndag aften og overværet musicalen »Burhøns«.

De havde faktisk spurgt ham. Han kunne desværre ikke komme.

Et tændt musicalhold

Gnags' mange hits og ørehængere hører nok den voksne generation til.

Dem er vi mange af - og vi nyder det.

Men at Peter A.G. har skabt musik, som aldrig forgår og sagtens kan samles op af den nye unge generation, så og oplevede vi ved premieren søndag.

Et velspillende, storsmilende, tændt og engageret hold af musicalister holdt min opmærksomhed fanget i to gange 45 minutter.

Jeg var underholdt, overrasket, jeg måtte tøjle sin lyst til at synge med, og gik smilende derfra med en fornemmelse af den dejligste morgen med lav sol over Ikast!

Bandet? Wauwww

Lad os for en gangs skyld starte med bandet af elever. Avisens udsendte har set flere af dem som små stjernefrø på diverse musikskole-scener, udstyret med en rockguitar eller trommestikker, og pludselig leverer de som unge gymnasieelever en professionel Gnags-sound, som ikke bare er mindblowing i sin udførelse og rytmiske timing, men som også eksperimenterer med stilen og fornyr Gnags velkendte sound.

Wauww siger jeg bare - det er klasse. Prøv bare at lukke øjnene en gang i mellem og lyt til kvalitet ...

Den professionalisme er med til at bære holdet på scenen frem til en præstation, som var ventet med spænding.

Det var trods alt første år uden Hanna og Aage Christiansen ved roret.

Ny musical-kaptajn

Men Kirsten Christiansen har som musical-kaptajn bestået testen med glans - bistået af sine sekundanter i skikkelse af Claus Hummelmose, Annabel Greve Kristensen, Peter Reinholdt, Elsebeth Nygaard og de tre unge koreografer, Henriette Ejsing, Anne Falkenberg og Emma Holmgaard.

Musicalerne på gymnasiet har potentiale til overlevelse - og Hanna og Aage Christiansen, som naturligvis var med, var de første til at rejse sig i applaus-feberen, efter at »Den dejligste morgen« sluttede musicalen af. I erkendelse af og glæde over, at deres stolte tradition helt indlysende er båret videre.

Får det bedste frem

Det er klart, at et musicalprojekt på et gymnasium til enhver tid er afhængig af elevpotentialet. Og kunsten er at få et hold sammentømret, så timing, solosang, ensemblesang, dans og skuespil går op i en højere enhed.

På underfundig vis lykkes det hver gang, og måske er det netop opskriften bag gymnasiemusicalernes succes: De formår at få det bedste frem med det materiale, de har.

De unge shiner åbenlyst i rollerne - hvad enten de har hovedroller, eller »bare« er ensemble. Man bliver en del af en helhed, et brik i et musikalsk puslespil, og ikke mindst en del af et fællesskab.

Publikum til premieren bar dem også frem. Med latter, klapsalver, pift og råb. Så også ros til folk, der godt vil bruge en søndag aften fjernt fra Bedrag og Deadline for at bakke op, og udtrykke begejstring og glæde over et af de kulturelle fyrtårne, der gud ske lov ikke er underlagt den kommunale sparekniv, og formår at skabe kvalitet og livsglæde i lokalsamfundet.

Jeg slingrer lige nu ned ad Strøget i Ikast, på vej hjem fra arbejdet - beruset af af fed aften ...

Ordet er dit



Mere Ikast