Tip os
Søren Peder Jensen.

Muhammedtegninger igen igen

28. september 2017, 11.30

TEGNINGER Kære Inger Støjberg og Søren Espersen.

Personligt tror jeg, at mange almindelige mennesker efterhånden er ved at være trætte af at vide, hvad I har som baggrund på ipad`s og kaffekopper. Vi andre er videre, hvis I ikke har mere fantasi så ok med mig. Men det må da være lidt kedeligt, at hver gang I åbner ipad'en eller skal have en kop kaffe, er det første I ser, en turban med en bombe i.

Jeg synes, I skulle lytte til museumsleder Anne-Mette Villumsen fra Skovgaard Museet i Viborgs begrundelse for ikke at vise Muhammed-tegningerne på udstillingen: Billedstorm - blasfemi i kunsten fra reformationen til i dag.

Jeg citerer Anne-Mette Villumsen:

»- Man kender vittigheden om barnet, der spørger sine forældre, om man kan blive straffet for noget, man ikke har lavet. Forældrene forsikrer barnet om, at det kan man ikke - indtil de finder ud af, at det barnet ikke har lavet, er sine lektier.

I anledning af udstillingen »Billedstorm - blasfemi fra reformation til i dag«, som åbner på Skovgaard Musset fredag 29. september, er der noget, som Skovgaard Museet ikke laver - nemlig at udstille Muhammed-tegningerne. Og netop det som Skovgaard Musset ikke udstiller, har været i fokus i den omtale, der har været i medierne de seneste dage. Derfor vil jeg gerne uddybe vores begrundelse for ikke at vise tegningerne.

Vi har helt bevidst valgt ikke at vise Muhammed-tegningerne på udstillingen. Det gør vi ikke af flere grunde: Dels fordi vi ikke vil skabe en potentiel sikkerhedsmæssig udfordring for museets gæster og personale; dels fordi vi gerne vil vise, at debatten om blasfemi og ytringsfrihed rækker langt ud over Muhammed-krisen.

Når man taler om blasfemi i Danmark, så tænker alle uundgåeligt på Muhammed-krisen. Men de er et enkelt eksempel og bør ikke definere enhver diskussion af blasfemi. Blasfemi er blevet diskuteret i mange århundreder før Muhammed-krisen, og den vil blive diskuteret lang tid efter.

Med udstillingen vil vi gerne demonstrere, at der er en mangfoldighed af emner og motiver, der kan debatteres i forhold til blasfemi og ytringsfrihed, og at der er mange nuancer i den debat. Den mangfoldighed og de nuancer mente vi ville gå fløjten, hvis vi viste Muhammed-tegningerne; vi ønskede ikke, at de ville være det eneste, der var fokus på. Det er næsten ironisk, at det eneste, der foreløbigt har været fokus på, er, at vi ikke viser dem.

Men vi håber også, at folk ikke blot vil blive provokeret, men også tænke over, hvorfor de bliver provokeret. Vi håber også, at folk vil gå fra udstillingen med en undren over, hvordan nogle af de værker, som vi viser, nogen sinde har kunnet provokere nogen.

På den måde håber vi at demonstrere, at hvad der opfattes som blasfemisk eller provokerende har rykket sig gennem århundrederne. Vi vil gerne diskutere billedstorm, blasfemi, provokation og ytringsfrihed - men vi vil gerne have, at den diskussion er andet end Muhammed-krisen. Derfor viser vi ikke Muhammed-tegningerne«. Citat slut.

Søren Espersen kalder denne begrundelse for »foragtelig«: - Det er den kujonagtige holdning, der er kommet ind med, at man laver selvcensur for at undgå ballade. Man tør simpelthen ikke af ren frygt«. Siger han.

Jeg synes, det siger lidt om hvad Søren Espersen går og tænker.

Fuld opbakning til Anne-Mette Villumsen herfra. Vi behøver vel ikke altid at skabe ballade.

Jeg tror ikke, at den indstilling fremmer de opgaver. vi har i kommunerne med at integrere de af vores medmennesker. der har lidt større udfordringer i livet end vi andre!

Jeg glæder mig til at se udstillingen i fred og ro uden politiopbud.

Ordet er dit