Tip os
Midtjysk Efterskole slår et ordentligt hul i muren. Sådan kommer det i hvert fald til at se ud, når et kæmpe banner vil pryde hele facaden ud til vejen. PR-Foto

Efterskole slår hul i muren

På Efterskolernes Aften onsdag slår Midtjysk Efterskole virtuelt hul i muren, så man kan kigge lige ind i skolens svømmehal
09. januar 2017, 19.01

Ejstrupholm Forbipasserende kan for tiden få sig et kig ind i svømmehallen på Midtjysk Efterskole. Sådan ser det i hvert fald ud.

Efterskolen har fået lavet et kæmpe banner, som forstiller et hul i muren ind til efterskolen svømmehal.

- Vi vil gerne sende et signal om, at vores efterskole er en åben skole, som deltager aktivt i det lokale liv, og en skole, hvor der sker noget, siger forstander Bo Thorup.

På Efterskolernes Aften 11. januar bliver der mulighed for at se alle skolens linjer i fuld udfoldelse. Noget af det særlige ved Midtjysk Efterskole er, at alle skal prøve alle seks linjer. Først når man har prøvet vandsport, musik, idræt, kunst, friluftsliv og teater i et par uger, skal man vælge sin linje for resten af skoleåret.

- Vores erfaring er, at rigtig mange vælger noget helt andet, end det de egentlig troede, de ville vælge. Vi synes, det er en kvalitet, at vores elever ikke bliver så fastlåste, at de kun tror, at livet for dem er idræt, musik, vandsport, teater, friluftsliv eller kunst. Hos os skal man have lov til at finde nye sider af sig selv, fortæller Bo Thorup.

Elever tager tigerspring

- Jeg er sikker på, at én af grundene til, at vores elever kaster sig ud i nye udfordringer er, at det lykkes for os at skabe trygge rammer i hverdagen. Når man ved, at man ikke behøver være verdensmester i det hele, tør man også give den gas over hele spektret. Og så finder man måske ud af, at man kan være god til flere ting, siger forstanderen.

En ny undersøgelse viser, at mange skoleelever i 7.-8. klasse keder sig gennem deres skolegang. Det sker ikke på Midtjysk Efterskole.

- Vi oplever gang på gang elever, som tager tigerspring i deres sociale kompetencer på efterskolen. Derved udvikler de også deres appetit på det faglige, og det, at de går sammen med nogle lidt ældre elever fra 10. klasse, giver dem lyst og interesse for at blive bedre fagligt, siger forstanderen.

- De unge bruger jo også hinanden. Man skal ikke undervurdere kammeratskabseffekten, altså det at de spørger hinanden til råds i både faglige og sociale spørgsmål, forklarer Bo Thorup.

Han tilføjer, at den måde undervisningen på Midtjysk er lagt til rette på, ofte også giver eleverne mere blod på tanden til at komme videre med deres uddannelser.

Ordet er dit