Tip os
Carmakoma. ?Pr-foto

Bestseller køber plus size-brand

Only har netop købt danske Carmakoma, og med opkøbet satser ONLY strategisk og målrettet på et stort og voksende plus-segment
12. september 2017, 11.08

Opkøb Bestseller-brandet Only har netop købt det internationalt prisbelønnede danske plus-size brand Carmakoma, som fremover går under navnet Only Carmakoma

- Med investeringen tager vi endnu et vigtigt skridt på den internationale modescene. I hele verden er markedet for mode til plus-size piger både stort og stigende, siger Only-direktør Finn Poulsen, der også er administrerende direktør og partner i Only Stores, i en pressemeddelelse.

Ifølge ham har Only specielt online og fra sine 4500 internationale wholesalekunder oplevet stigende efterspørgsel og interesse på plus-sizeområdet.

- Vi ser et stort potentiale i den del af segmentet, som stiller krav til, at plus-size tøjet følger de absolut nyeste modetrends, til stærke priser og i god kvalitet. Det er krav, som i forvejen matcher Onlys koncept, siger Finn Poulsen.

Søgte økonomiske muskler

Derfor har Only valgt at investere i danske Carmakoma, som blev etableret i 2008 og fra begyndelsen har manifesteret sig med mode til kurvede kvinder verden over. I årenes løb har Carmakoma således modtaget en række internationale priser for sit brand og sit design blandt andet i Tyskland, i den amerikanske udgave af modemagasinet Marie Claire og i internationale onlinefora for plus size-fans.

Men succesen og væksten stillede også økonomiske og forretningsmæssige krav.

- Efterhånden som vi blev etableret på flere internationale markeder, blev vi udfordret på at finansiere vores udvikling. Derfor afsøgte vi mulighederne for en partner med økonomiske muskler til at løfte vores vækst, og Only er det perfekte match; trendmæssigt, veletableret internationalt og i forhold til områder som indkøb, produktion, logistik og distribution. Nu får vi styrken og platformen til at tage de helt rigtige vækstmæssige skridt videre, siger Heidie Lykke, medstifter og hidtidig direktør i Carmakoma.

10 procent af omsætningen

Hun fortsætter som product- and concept manager for Only Carmakoma.

Den første Only Carmakoma-kollektion rammer markederne til januar. I første omgang skal linjen fortrinsvist sælges online og gennem Onlys netværk af wholesale-kunder, og ambitionerne er store:

- Vi forventer, at Only Carmakoma i løbet af tre år vil kunne udgøre op mod 10 procent af den samlede omsætning i ONLY, siger Finn Poulsen.

Ordet er dit